I Systematische variaties - vervolg (1)

De vrouwen ontmoeten Jezus steeds later

DE VROUWEN

ONTMOETEN JEZUS

STEEDS LATER

In de versies van Johannes, Mattheus en Markus verschijnt de verrezen Jezus eerst aan de vrouwen. Bij Lucas verschijnt hij niet aan de vrouwen, maar wel aan de Emmaus-gangers. (Deze verschijning is een ingevoegde gebeurtenis van Lucas - zie verder op deze pagina).

Maria ziet Jezus bij graf

2 vrouwen zien verrezen Jezus

vrouw ziet Jezus bij graf

Ook hier zien we tussen de versies verschillen in het moment waarop Jezus aan de vrouwen verschijnt. Bij Mattheus verschijnt Jezus relatief later aan de vrouwen dan bij Johannes. En bij Markus weer later dan bij Matteus.

In de versie van Johannes ontmoet Maria Jezus als zij nog bij het graf staat.

Joh.20.11-16: En Maria stond buiten bij het graf en weende. Als zij dan weende, bukte zij in het graf. En zag twee engelen in witte kleden zitten (..) zij keerde zich achterwaarts, en zag Jezus staan, zij wist niet dat het Jezus was (..) Jezus zeide tot haar: Maria.

In de versie van Matteus verschijnt Jezus aan Maria Magdalena en de 'andere Maria' na hun bezoek aan het graf op weg naar de discipelen

Mt.28.8-9: En haastelijk uitgaande van het graf, met vreze en grote blijdschap, liepen zij heen, om (..) zijn discipelen te boodschappen. En als zij heengingen om (..) de discipelen te boodschappen, ziet, Jezus heeft hen ontmoet (..).

In de versie van Markus tenslotte verschijnt Jezus aan Maria Magdalena ' uit welke hij zeven duivelen had uitgeworpen', nadat de vrouwen waren teruggekeerd van hun bezoek aan het graf.

Mk.16.8-10: En zij haastelijk uitgegaan zijnde, vloden van het graf, en beving en ontzetting hadden hen bevangen; en zij zeiden niemand iets; want zij waren zeer bevreesd. En als Jezus opgestaan was, des morgens vroeg, op de eerste dag der week, verscheen hij eerst aan Maria Magdalena, uit welke hij zeven duivelen uitgeworpen had.

De verschijning van Jezus aan de vrouwen verschuift naar een relatief later moment, wanneer je de versies in de volgorde Johannes, Mattheus en Markus naast elkaar legt. De kans dat deze systematische verschillen op toeval berust is klein, namelijk 1 op 27, dus ongeveer 3,7%.

Voor berekening zie noot 3.

Ingevoegde gebeurtenis schuift op tussen de delen van het grondverhaal

4 INGEVOEGDE

GEBEURTENISSEN

IN GRONDVERHAAL

Elke evangelist voegt één gebeurtenis in, waar de andere evangelisten niet over schrijven. Die gebeurtenis wordt op een steeds 'later' moment tussen de verhaalelementen van het grondverhaal (zie pagina 1) ingevoegd, wanneer je de versies in de volgorde Johannes, Mattheus, Markus en Lucas vergelijkt.

2 discipelen bij graf Jezus

hogepriesters en soldaten

3 wandelaars in  veld

Jezus aan tafel met emmausgangers

De ingevoegde gebeurtenissen van de evangelisten zijn:

Hieronder staan de verhaalelementen van grondverhaal, samen met de ingevoegde gebeurtenissen van iedere evangelist. De verhaalelementen van het grondverhaal zijn voorzien van romeinse cijfers I t/m IV. De ingevoegde gebeurtenissen zijn cursief afgedrukt.

Johannes plaatst zijn gebeurtenis vlak na het eerste verhaalelement van het grondverhaal.

Matheus doet dat vlak na het tweede verhaalelement.

Markus net na het derde verhaalelement.

Lucas tenslotte plaatst de gebeurtenis vlak voor het vierde verhaalelement.

De kans dat deze ingevoegde gebeurtenissen op basis van toeval zo regelmatig opschuiven ten opzichte van de verhaalelementen van het grondverhaal is klein: 1/24 of 4,17%. Voor een berekening zie noot 4

Ga naar uitgebreide versie over dit onderwerp

terug naar boven

VERDER

TERUG

TERUG NAAR BEGIN

1 2 3 4 5 6 7 8 9

3

UITGEBREID HOME NOTEN TERMEN/NAMEN

Valid XHTML 1.0 Strict